Streekproducten De Baronie

 

Tijdens de op donderdag 14 juni gehouden LandStad De Baronie Streeknetwerkdag is een eerste aanzet tot een streekproductenkaart gepresenteerd. Via www.streekproductendebaronie.nl worden alle producenten van streekproducten met een ‘boerderijwinkel’ ontsloten. Op die manier kunnen de bedrijven onderling gemakkelijker contact leggen met elkaar en weten inwoners en bezoekers van de streek de weg naar de streekproductenwinkels gemakkelijker te vinden. De website is work-in-progress. Ruim 50 ondernemers zijn al te vinden op de kaart. Dit aantal wordt de komende tijd niet alleen verder uitgebreid, ook de informatie over het aanbod wordt verrijkt en uiteindelijk zal dit leiden tot 4 mooie fietsroutes langs de bedrijven.

De Netwerkdag kreeg dit jaar niet alleen een nieuw jasje, maar ook een nieuwe inhoud, met 1 specifiek thema: streekproducten. Producenten, leveranciers, distributeurs waren enthousiast over de nieuwe opzet. Er werd dan ook veel ge-netwerkt, nieuwe contacten werden gelegd en bestaande contacten werden nog een keer geïntensiveerd.

Brabant is dit jaar Europese Regio van de Gastronomie. Brabant Celebrates Food. Regio De Baronie loopt graag mee voorop en organiseerde om die reden een netwerkdag over streekproducten op een prachtige locatie: Wijnhuis De Blauwe Kamer bij de Norbertinessenpriorij Sint-Catharinadal in Oosterhout.

Lokaal is lekker. Logisch dus ook dat boerderijwinkels steeds populairder worden. Toch worstelen veel ondernemers met vragen als: hoe krijg ik mijn producten bij de consument? En: hoe weet de toerist mij te vinden?

Presentatie Willem Treep
Om deze materie smakelijk uit de doeken te doen, was als dagvoorzitter niemand minder dan Danny Jansen, tv-kok van 24Kitchen, en als hoofdspreker Willem Treep uitgenodigd. De voormalig medewerker van Unilver, Heineken, Tony’s Chocolonely en mede-oprichter van Willem & Drees is een goeroe op het gebied van (het vermarkten van) streekproducten. De toehoorders zaten aan zijn lippen gekluisterd tijdens zijn verhalen en ervaringen vanuit de praktijk. Treep kon de streek en afzonderlijke ondernemers ook diverse tips geven. Daarnaast maakte hij iedereen attent op zijn nieuwste initiatief: foodshed.nl, een online marktplaats voor kleinschalige aanbieders van streekproducten en zakelijke afnemers in food (waaronder supermarkten, speciaalwinkels, retail en horeca).

Onderzoek NHTV
Ook studenten van de NHTV (Kiki Halters, Anne-Claire Pap en Paul Mommers) droegen hun steentje bij aan deze bijeenkomst. Zij hebben onderzoek gedaan naar streekproducten. Ze presenteerden hun conclusies, waaruit onder andere bleek dat de bereidheid om onderling meer samen te werken zeer groot is. Het initiatief van LandStad de Baronie werd toegejuicht en gezien als eerste stap voor het verder profileren van De Baronie als aantrekkelijke streek. Diverse ondernemers waren ook direct bereid om zich aan te melden voor een werkgroep die zich hierover zal buigen. Wie nog interesse heeft om te te praten en dus invloed uit te oefenen kan zich opgeven bij Paul Mommers. Boerderijwinkels die nog niet op de kaart staan, kunnen contact opnemen met LandStad De Baronie. Dit geldt ook voor bedrijven die er al wel op staan, maar aanvullende informatie willen delen.

Paneldiscussie
Tijdens de bijeenkomst vond ook een interessante paneldiscussie plaats met Gilbert Sweep van Wijn- en Aspergeboerderij De Santspuy uit Etten-Leur, Cindy van Egmond van Herbs & Spices uit Alphen, Johan Jansen van Tea by me uit Zundert en Anke Wismans van Zuivelboerderij De Driehoek uit Oosterhout..

LandStad De Baronie is een netwerk voor plattelandsontwikkeling voor het historische gebied rond Breda, de Baronie. Het omvat de gemeenten Rucphen, Zundert, Etten-Leur, Oosterhout, Breda, Alphen-Chaam en Baarle-Nassau. Overheden, ondernemers en onderwijs in het gebied werken samen om projecten en activiteiten te genereren waarmee het landelijk gebied vitaler en aantrekkelijker wordt. Stad en land zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden, vandaar LandStad.